Skip to content

Kupovina bicikle – vodič za početnike

Odlučili ste početi s triatlonom i sve što trebate je nadohvat ruke…osim možda bicikla. Taj dio triatlona je najskuplji dio cijele priče i zato zahtjeva dobro promišljanje. Veličina bicikla? Koja oprema? Koja marka?… Ova pitanja će vam zasigurno često biti u mislima.

Prvo i najvažnije je definirati zašto ste u triatlonu. Da li želite samo biti fit ili želite osvojiti i koju trku?  Odgovor na ovo pitanje će vas usmjeriti prema kvaliteti i cijeni bicikla koju trebate kupiti.

Ako nemate nikakvog iskustva u vožnji biciklom onda je možda najpametniji potez nabaviti polovni bicikl (po mogućnosti cestovni ili trekking bicikl koja ne bi trebala koštati više od 2000 kn!). Ako će isti imati volan cestovnog bicikla, tim bolje jer ćete tijelo moći početi prilagođavati  u početku vrlo neugodnom, sportskom položaju na cestovnom biciklu. Ovaj bicikl će biti sasvim dovoljan za početni trening, ali će vam i poslužiti da bi kasnije mogli lakše procijeniti kako vam odgovara neka skuplja bicikla. Ukratko – naučite voziti bicikl! Vozite na većoj kadenci (broj okretaja pedala u minuti) radi efikasnosti rada nogu. Vozite u grupi i osjetite prednosti i poteškoće takve vožnje. Nakon par mjeseci uvodnih treninga na biciklu htjeti ćete kupiti pravi cestovni bicikl a onda je “nebo granica”. Cijene “cestovnjaka” kreću se od 4000kn za najnižu razinu opreme i kvalitetu pa do peteroznamenkastih (Euro) brojki za one “svemirske” bicikle…

Cijena je obrnuto proporcionalna težini bicikle pa tako primjerice Author 3300 (“entry level” bicikl), težine  9.6 kg možete nabaviti za oko 4500 kn, Author 4400 – 9.2 kg – 7000 kn, Author 5500 – 8.7 kg – 12000 kn, Author 6600 – 8.35 kg –  18 000 kn , i tako još nekoliko modela do posljednjeg u liniji koju proizvodi Author – CA 8800 – 6.7 kg – 35 000 kn.  Author je za ovaj članak  odabran slučajnim odabirom ali isti je slučaj sa bilo kojim proizvođačem osim što se cijene za svaku razinu mogu razlikovati do 3000 kn ovisno o renomeu i slično. Možemo situaciju s biciklima usporediti s automobilskom industrijom gdje ćete marku uvijek platiti više iako možda i ne nudi “toliko” više.

Ono što bicikl čini lakšim je tehnologija izrade, materijali i oprema. Tako bicikl može biti čelićni, aluminijski ali i karbonski, a može biti i kombinacija materijala – aluminijski okvir sa prednjom karbonskom vilicom (najčešći slučaj kod jeftinijih varijanti). Oprema (mjenjač, pogon itd.) ako govorimo o proizvođaču Shimano,  može biti Sora – najjeftinija pa  redom, Tiagra, 105, Ultegra i Dura Ace koja je najskuplja varijanta koju nudi Shimano. Sora oprema je pogodna samo i jedino za početnike, Tiagra i 105 za nešto iskusnije vozače dok je Ultegra i Dura Ace oprema uglavnom rezervirana za iskusne vozače koji će jedini i znati i moći iskoristiti prednosti koje ova oprema nudi. Postoje i drugi možda manje poznati proizvođači opreme (SRAM…) ali Shimano prevladava u našim trgovinama.

Čest je slučaj da novaci u triatlonu žele čim prije potrošiti veću svotu novaca za bicikl, a to može biti skupa greška iz jednostavnog razloga što početnik ne može kod kupnje biti siguran koji mu bicikl odgovara, u kojem se osjeća bolje i kojim može ostvariti bolje treninge i rezultate. Zato je nužno skupljati iskustvo na vašem polovnjaku ili jeftinijem biciklu pa tek onda sa samopouzdanjem kupiti bicikl koji možete u pravom smislu iskoristiti.

Veličina okvira bicikle

Jedna od prvih stvari koju trebate pogoditi kod kupnje je veličina okvira bicikle. Ova veličina je proporcionalna vašoj visini (i još nekim parametrima kao što su dužina noge itd.), tako da za cestovne bicikle stoji nekakvo grubo pravilo:

unutarnja duljina noge u cm x 0,67 = veličina u cm

Primjerice, biciklist visine 190 cm i unutarnje duljine noge (duljine od poda do međunožja) 90 cm treba okvir cestovnog bicikla veličine 90cm x 0,67 = 60 cm

Ipak ovu brojku treba uvjetno uzeti u obzir jer je za određivanje veličine postoje i kompleksnije formule. Osim pukih brojki i izračuna važan faktor u izboru okvira je i vaš subjektivni osjećaj pa uz matematičko određivanje iskušajte i broj veću i broj manju biciklu. Neki proizvođači navode neke nestandardne mjere okvira u odnosu na ostale pa i tu činjenicu treba uzeti u obzir jer za njih “klasični” izračuni ne vrijede.

Dodatna oprema

Preporuka je svakom početniku da se čim prije “spoji” na bicikl koristeći SPD ili sličnu pedalu. U tom slučaju morate imati posebne sprinterice ali i odgovarajuću pedalu pa se

spajanjem osim pukog guranja omogućava i vučenje te puna iskoristivost snage vaših nogu. Naravno ova investicija će vas koštati dodatnih  750 kn (cijena jeftinijih pedala i sprinterica) – nekoliko puta većih cifri za ultra lagane varijante.

Kao što smo na početku rekli biciklizam je najskuplji dio triatlona pa je uistinu važno dobro promisliti i odvagnuti što vam treba i koliko za to novaca treba odvojiti. Izbor cestovnih bicikla je velik i usporediv je sa tržištem automobila jer tu ime za svakog po nešto. Najvažnije je da bicikl koji kupite sa zadovoljstvom vozite, a ne da ubrzo počne skupljati prašinu. Zato trenirajte i isprobavajte sve što se nudi i pronađite svoj idealan bicikl.