Skip to content

Literatura – Training and racing with powermeter

Otkada sam u triatlonu, smatram da se od sva 3 sporta biciklistički trenažni proces može najpreciznije kontrolirati ali je ujedno vrlo lako moguće biti daleko od ciljanog rada. Zašto? Iz vrlo jednostavnog razloga. Ako promatramo biciklistički trening u nekakvim idealnim uvjetima (ravnina, bez vjetra) varijable intenziteta opterećenja se mogu relativno lako kontrolirati dok s promjenom nagiba ceste a pogotovo jačine i smjera vjetra stvari kudikamo odlaze van kontrole. U trčanju i plivanju je formu puno lakše objektivno izmjeriti. Plivanje na 400 m ili trčanje na 5 km su prilično dobri pokazatelji vašeg trenutnog stanja, dok u biciklizmu su stvari puno podložnije grešci zbog objektivnih ograničenja (konfiguracije staze, vjetar).

Vožnja bicikle bez powermetra (mjerača snage) se čini poput trčanja bez ikakvog pojma o tempu kojim se trči već oslanjanju na osjećaj brzine (sporo, srednje, brzo). Ovakav pristup trkačkom treningu ostavlja velik prostor za pogrešku a isto vrijedi i za biciklizam, samo što u biciklizmu ne možemo govoriti o brzini već o izlaznoj snazi koju proizvodi biciklista.

Upravo iz tog razloga sam knjigu “training and racing with powermeter”  autora Allena i Coggana (treniranje i utrkivanje s mjeračem snage) i temu kojom se bavi, smatrao mogućim rješenjem za ovaj, teže kontrolirajući dio biciklizma. Činilo mi se da mjerač snage može otkloniti sve netočnosti u biciklističkom treningu i objektivno valorizirati rad i napredak u radu.

Knjiga temeljito obrađuje problematiku kontrole opterećenja u biciklizmu kroz 14 poglavlja, a istaknut ću samo neke:

1. Zašto power meter. Detaljna objašnjenja zašto biciklizam s powermetrom predstavlja sasvim novu dimenziju biciklističkog treninga
2. Hardware…usporedbe svih postojećih modela
3. Referentne vrijednosti snage…zanimljivi podaci prikupljeni na velikom broju biciklista svih kvalitativnih razina. Mogućnost usporedbe svog profila snage sa profilom početnika pa sve do elitnog bicikliste sa preko 6.4w/kg!
4. Izrada individualnog “power” profila..dijagnostika stanja bicikliste upotrebom powermetra
5. Primjena pri planiranju i programiranju treninga
6. Analiza prikupljenih podataka. Software rješenja za obradu prikupljenih podataka i interpretacija.
7. Primjena u triatlonu. Specifičnost biciklizma u triatlonu i korištenje powermetra za ostvarivanje boljih rezultata kako u biciklizmu tako i u trčanju.

Nakon sto sam temeljito proučio knjigu bilo je zanimljivo proučiti neke analize vožnji powermetrom na tour de franceu (trainingpeaks.com)

U biciklizmu, nagrade ne dobijaju biciklisti sa najvećom izlaznom snagom već oni koji na cilj , naravno, dođu prvi. Ipak, upotreba power metra pomoći ce biciklistima u određivanju strategije utrkivanja, adaptaciji prehrambenih navika i u određivanju intenziteta treninga i utrke. Također, analiza podataka nakon utrke bit će dragocjena za utvrđivanje eventualnih pogrešaka koje mogu biciklistu koštati boljeg plasmana na utrci.

Visoka cijena mjerača snage (500 – 2500 eura) predstavlja veliku prepreku u njihovoj popularizaciji kod običnih biciklista već su trenutno uglavnom luksuz kojeg mogu priuštiti u pravilu profesionalni biciklisti. Ipak, gotovo svaki fitnes centar je opremljen bicikl ergometrima sa ugrađenim mjeračem snage koji može bar u određenim periodima biti dovoljno kvalitetno rješenje za bolju kontrolu treninga, pogotovo u zimskim periodima kada ceste nisu pogodne za vožnju.

Smatram ovu knjigu važnom literaturom za svakog biciklistu i trenera koji želi proširiti spoznaje vezane uz planiranje programiranje trenažnog procesa ali i uz kontrolu i analizu opterećenja kako na treningu tako i na utrci. Knjiga je također svojevrstan propagandni materijal koji ima za cilj upoznati bicikliste sa novostima koje postoje u tehnologiji treninga.

Većina biciklista je spremna ulagati u opremu, ponekad i znatne svote novaca i to najčešće u lakše okvire, obruče, sprinterice, naočale, kacigu, pedale i slično a možda je ulog u mjerač snage ono sto dugoročno jedino može doprinijeti povećanju vaše kvalitete kao bicikliste.

Neki jeftiniji model je svakako vrh na mojoj listi prioriteta.